Programma 1: Wonen + Leven

Missie

Terug naar navigatie - Programma 1: Wonen + Leven - Missie

Wonen en voorzieningen

We realiseren voldoende (betaalbare) woningen voor de inwoners van Cranendonck. Daardoor kunnen ze in hun dorp blijven wonen. Dit is mogelijk doordat onze inwoners samen nieuwe woonvormen en manieren van bouwen hebben ontwikkeld. Voorzieningen zijn voor alle inwoners van Cranendonck goed bereikbaar, maar dit betekent niet dat ze in ieder dorp aanwezig zijn. Budel en Maarheeze vervullen een centrumfunctie met een voorzieningenaanbod waar ook omliggende kernen voordeel van hebben.

Werken en mobiliteit

Cranendonck wil een woon- én werkgemeente zijn. De lokale economie is een onmisbare schakel tussen Weert en de Brainportregio. Voor een groot deel van onze inwoners is het mogelijk om te werken dichtbij de plek waar ze wonen. Dit zorgt voor een sterke binding met de eigen omgeving en de gemeenschap. Maarheeze is een essentiële schakel in het regionale mobiliteitsnetwerk, en de andere dorpen zijn hierdoor ook goed aangesloten op Weert en Eindhoven. De auto is voor onze inwoners nog steeds belangrijk, maar ze maken nu meer gebruik van het OV. Daarnaast zijn ook nieuwe, alternatieve vervoersmiddelen beschikbaar

Buitengebied, recreatie en landschap

Ons natuurrijke landschap is als een tuin voor onze inwoners. De leefomgeving van Cranendonck nodigt uit tot bewegen en draagt bij aan het welzijn van inwoners. De gemeente doet wat nodig is om de belevingswaarde van het landschap te bevorderen. Inwoners kunnen hierin niet alleen ontspannen en recreëren, maar ook aan de slag als ondernemer in de vrijetijdseconomie. 
De toekomst van de agrarische sector in Cranendonck ligt in verbreding en verduurzaming. Zo kan de sector een rol spelen in de circulaire economie. De grootste uitdaging van agrariërs nu en in de toekomst ligt in de transitie van het landelijk gebied en de daarmee gepaard gaande concurrentieslag om de schaarse ruimte. De gemeente doet hieraan ook mee maar is slechts één van de partijen. 
Deze situatie vraagt erom dat de gemeente tegenover agrariërs duidelijk is over de strategische keuzes die ze maakt. 

 

1 Product Wonen

Wat wil de Raad bereiken.

Terug naar navigatie - 1 Product Wonen - Wat wil de Raad bereiken.

Wonen, werken en mobiliteit

Terug naar navigatie - 1 Product Wonen - Wat wil de Raad bereiken. - Wonen, werken en mobiliteit

We willen voldoende (betaalbare) woningen voor de inwoners van Cranendonck. Daardoor kunnen ze in hun dorp blijven wonen. Dit is mogelijk doordat onze inwoners samen nieuwe woonvormen en manieren van bouwen hebben ontwikkeld. Voorzieningen zijn voor alle inwoners van Cranendonck goed bereikbaar, maar dit betekent niet dat ze in ieder dorp aanwezig zijn. Budel en Maarheeze vervullen een centrumfunctie met een voorzieningenaanbod waar ook omliggende kernen voordeel van hebben.

Cranendonck is een woon- én werkgemeente. De lokale economie is een onmisbare schakel tussen Weert en de Brainportregio. Voor een groot deel van onze inwoners is het mogelijk om te werken dichtbij de plek waar ze wonen. Dit zorgt voor een sterke binding met de eigen omgeving en de gemeenschap. Maarheeze is een essentiële schakel in het regionale mobiliteitsnetwerk, en de andere dorpen zijn hierdoor ook goed aangesloten op Weert en Eindhoven. De auto is voor onze inwoners nog steeds belangrijk, maar ze maken nu meer gebruik van het OV. Daarnaast zijn ook nieuwe, alternatieve vervoersmiddelen beschikbaar.

Toelichting resultaat afwijkingen.

Een integrale lange termijn koers met uitgangspunten over hoe Cranendonck zich de komende jaren gaat ontwikkelen tot een nog mooiere, gezondere en aantrekkelijkere gemeente.

Terug naar navigatie - 1 Product Wonen - Wat wil de Raad bereiken. - Een integrale lange termijn koers met uitgangspunten over hoe Cranendonck zich de komende jaren gaat ontwikkelen tot een nog mooiere, gezondere en aantrekkelijkere gemeente.

Er is behoefte aan een overkoepelende visie voor Cranendonck. Dus geen visie op één beleidsonderwerp, maar een visie op alle aspecten die van invloed zijn op onze leefomgeving en hoe we deze gebruiken. Een kader waaraan we toekomstig beleid, projecten en initiatieven kunnen toetsen. Gedurende de looptijd van de visie is het essentieel om deze te monitoren en waar nodig bij te sturen. Monitoring helpt bij het evalueren van de voortgang, het signaleren van knelpunten en het aanpassen van beleid om de gewenste doelen te bereiken.

De verschillende kernen van Cranendonck hebben hun eigen karakter en identiteit. Deze verscheidenheid is wat ons tot Cranendonck maakt. We willen alle kernen laten groeien, maar bij het goed geleiden van de schaalsprong hoort ook dat we onze eigenheid proberen te behouden. In de vier kleine kernen zijn omvangrijke ontwikkelingen daarom niet wenselijk. Die tasten het karakter van deze kernen te sterk aan. Daarom kiezen we hier voor beperkte, organische groei.
De schaalsprong brengt onvermijdelijk grotere ontwikkelingen met zich mee. Daarom kiezen we voor Budel en Maarheeze twee onderscheidende ontwikkelprofielen. Deze profielen passen bij hun historie en identiteit. Zo is het verleden van Maarheeze nauw verbonden met Philips. De stapsgewijze groei vanaf de jaren vijftig leidde tot zijn huidige vorm. Budel kent een rijk industrieel verleden waarin de zinkfabriek een centrale rol speelt en heeft sindsdien een sterke eigen economie. 
We kiezen ervoor om de regionale schaalsprong te geleiden in lijn met deze identiteiten: 
•    in Maarheeze een focus op woningbouw; 
•    in Budel een focus op economische ontwikkeling;
•    in Schoot, Soerendonk, Dorplein en Gastel met meer organische groei.

Toelichting resultaat afwijkingen.

Meer woningen, met name in het betaalbare segment.

Terug naar navigatie - 1 Product Wonen - Wat wil de Raad bereiken. - Meer woningen, met name in het betaalbare segment.

De gemeente zet in op de bouw van extra woningen, met name in het betaalbare segment.  In 2023 is de regionale woondeal Zuidoost Brabant getekend en heeft de gemeente de actualisatie woonvisie Gemeente Cranendonck vastgesteld. Er is een opgave van 555 woningen tot en met 2030. In 2024 wordt de woondeal herijkt. Het is nog niet bekend wat de nieuwe opgave wordt, maar het is wel al duidelijk dat deze naar boven wordt bijgesteld. 

Er is vooral vraag naar woningen in het betaalbare segment (sociale en middeldure huur en sociale en betaalbare koop). Door de toename van het aantal kleinere en oudere huishoudens, zetten we vooral in op nultredenwoningen, appartementen en andere kleinere woningtypen. 

Toelichting resultaat afwijkingen.

Regelgeving voor de fysieke leefomgeving waarmee activiteiten wel of niet worden toegestaan

Terug naar navigatie - 1 Product Wonen - Wat wil de Raad bereiken. - Regelgeving voor de fysieke leefomgeving waarmee activiteiten wel of niet worden toegestaan

Uiterlijk begin 2032 hebben we een gebiedsdekkend omgevingsplan (nieuwe stijl).  Hiermee hebben we dan het (strategische) beleid vertaald in regels voor de fysiek leefomgeving. Op 1 januari 2024 hebben alle gemeenten een tijdelijk omgevingsplan gekregen, dit wordt ook wel het omgevingsplan van rechtswege genoemd. Dit plan bestaat uit alle op dat moment geldende bestemmingsplannen, een aantal gemeentelijke verordeningen en de zogenaamde bruidsschat.

Toelichting resultaat afwijkingen.

Initiatieven faciliteren in het ruimtelijk domein

Terug naar navigatie - 1 Product Wonen - Wat wil de Raad bereiken. - Initiatieven faciliteren in het ruimtelijk domein

Ruimtelijke initiatieven faciliteren we onder andere door het behandelen van aanvragen voor vergunningen voor bijvoorbeeld bouwen of evenementen. Als een initiatief niet rechtstreeks mogelijk is op basis van het geldende omgevingsplan, kan het in sommige gevallen met een vergunning  (Bopa) en in de toekomst het wijzigen van het omgevingsplan toegestaan worden.  Voor deze initiatieven is het mogelijk om, voorafgaand aan een definitieve aanvraag, via ´idee verkennen´ de wenselijkheid en haalbaarheid van het plan te onderzoeken. Dan bespreken wij het initiatief in de intaketafel (voorheen regiekamer) of vergunningenkamer. Zo helpen we diverse initiatieven in zowel kernen als buitengebied.

Toelichting resultaat afwijkingen.

Het erfgoedbeleid 2025-2035 vaststellen

Terug naar navigatie - 1 Product Wonen - Wat wil de Raad bereiken. - Het erfgoedbeleid 2025-2035 vaststellen

Het vaststellen van het erfgoedbeleid 2025-2035. In dit beleidsplan staan antwoorden op de vraag hoe om te gaan met erfgoed in de fysieke leefomgeving, en op welke manier erfgoed verankert, beleefbaar en zichtbaar is binnen de samenleving.  Uitgangspunt is dat erfgoed  een verbindende factor moet zijn binnen de  kernen van Cranendonck.

Toelichting resultaat afwijkingen.

2 Product Mobiliteit

Wat wil de Raad bereiken.

Terug naar navigatie - 2 Product Mobiliteit - Wat wil de Raad bereiken.

Een tempoversnelling van de mobiliteitstransitie: een verschuiving van autogebruik naar meer OV, fiets, lopen en slimme mobiliteit.

Terug naar navigatie - 2 Product Mobiliteit - Wat wil de Raad bereiken. - Een tempoversnelling van de mobiliteitstransitie: een verschuiving van autogebruik naar meer OV, fiets, lopen en slimme mobiliteit.

De opgaven  waarvoor de Brainportregio staat is bekend: grote economische groei, woningnood, uitdagingen op gebied van gezond leven, verduurzaming en klimaatbestendigheid. Dit alles zorgt ervoor dat er ook in het mobiliteitssysteem in de regio veranderingen en verbeteringen moeten worden aangebracht. Dit is een gezamenlijke opgave voor de gehele regio.  De Regionale Mobiliteitsvisie geeft het gezamenlijke beeld weer van mobiliteit in 2040. Dankzij dit beeld kunnen we gezamenlijk bepalen waarop de regio in moet zetten om de regio leefbaar en bereikbaar te houden. De gemeenteraad van Cranendonck heeft op 25 juni 2024 ingestemd met de Regionale Mobiliteitsvisie. In de visie wordt vooral ingezet op een mobiliteitstransitie.

Het autoverkeer pleegt een aanslag op de leefbaarheid in kernen, met lucht- en geluidsoverlast. Tevens is de auto groot in energieverbruik en ruimteslag. Met het groeien van het autoverkeer over de jaren, zijn de nadelen fors toegenomen. Daarom is het tijd om ons verplaatsingsgedrag te veranderen, naar een goede balans tussen mobiliteit en kwaliteit van de leefomgeving. Stapsgewijs moeten de oude patronen en gebruiken in ons verplaatsingsgedrag ingewisseld worden voor nieuwe. Vaker gebruik maken van actieve vormen van mobiliteit (lopen en fietsen), en van collectieve vormen in de mobiliteit (openbaar vervoer, bedrijfsvervoer en deelsystemen) en bewuster kiezen voor de auto (slechts als dat echt nodig of effectiever is).

Verbeteren verkeersveiligheid, leefbaarheid en bereikbaarheid gemeente Cranendonck

Terug naar navigatie - 2 Product Mobiliteit - Wat wil de Raad bereiken. - Verbeteren verkeersveiligheid, leefbaarheid en bereikbaarheid gemeente Cranendonck

Belangrijke punten in het Masterplan zijn dat we de gemeente nu en in de toekomst goed en makkelijk bereikbaar willen houden. Daarnaast willen we zorgen voor een leefbare en verkeersveilige gemeente.

2025 staat in het teken van de verdere uitwerking en uitvoering van het Masterplan.  Belangrijke zaken waar we op inzetten is  de aanpak van de overlast van vrachtverkeer in de kernen. Daarnaast willen we verbeteringen aanbrengen in de infrastructuur voor fietsers en voetgangers.

Toelichting resultaat afwijkingen.

3 Product Accommodaties

Wat wil de Raad bereiken.

Terug naar navigatie - 3 Product Accommodaties - Wat wil de Raad bereiken.

Het accommodatiebeleid is een pijler onder de vitale gemeenschappen.

Terug naar navigatie - 3 Product Accommodaties - Wat wil de Raad bereiken. - Het accommodatiebeleid is een pijler onder de vitale gemeenschappen.

De gemeenschap wil  gemeenschapshuizen die door en voor inwoners worden geëxploiteerd. Doel is om  gemeenschapshuizen te faciliteren die een bijdrage leveren aan de vitaliteit van de gemeenschap en het welzijn van de inwoners.

Toelichting resultaat afwijkingen.

4 Product Openbare ruimte

Wat wil de Raad bereiken.

Terug naar navigatie - 4 Product Openbare ruimte - Wat wil de Raad bereiken.

De inrichting, vormgeving en het gebruik van de fysieke leefomgeving heeft invloed op de gezondheid en leefstijl van inwoners.

Terug naar navigatie - 4 Product Openbare ruimte - Wat wil de Raad bereiken. - De inrichting, vormgeving en het gebruik van de fysieke leefomgeving heeft invloed op de gezondheid en leefstijl van inwoners.

Met de Omgevingswet krijgen we meer ruimte om aandacht te besteden aan gezondheid binnen het ruimtelijk spoor. Ons doel is om te zorgen voor een gezonde en veilige leefomgeving.

Toelichting resultaat afwijkingen.

Riolering 2025

Terug naar navigatie - 4 Product Openbare ruimte - Wat wil de Raad bereiken. - Riolering 2025

Alle inwoners en bedrijven in de gemeente Cranendonck hebben baat bij een goed en functioneel rioolstelsel uit oogpunt van volksgezondheid, voorkomen van structureel wateroverlast en milieubescherming. Daarnaast draagt doelmatige inzameling en verwerking van regen- en afvalwater bij tot een aangenaam woonklimaat. 

Toelichting resultaat afwijkingen.

5 Product Duurzaamheid

Wat wil de Raad bereiken.

Terug naar navigatie - 5 Product Duurzaamheid - Wat wil de Raad bereiken.

Realisatie natuur- en klimaatopgaven

Terug naar navigatie - 5 Product Duurzaamheid - Wat wil de Raad bereiken. - Realisatie natuur- en klimaatopgaven

Binnen de gemeentegrenzen van Cranendonck liggen tal van natuur- en klimaatopgaven. Deze opgaven zijn geformuleerd op basis van inter(nationale) doelstellingen en wettelijke verplichtingen. Samen met onze collega-overheden en de natuurbeheerorganisaties (de zogenaamde manifestpartners) benutten we de kansen om  deze natuur- en klimaatopgaven te realiseren. Met onze bijdrage richten we ons op de ontwikkeling en versterking van onze natuur en de realisatie van een klimaatrobuust Cranendoncks landschap. We realiseren eigen (kleinschalige) gemeentelijke projecten en dragen bij aan grotere gebiedsopgaven. Hiermee werken we  aan het gestelde doel van  klimaatvisie: “In 2050 is de gemeente Cranendonck waterrobuust en klimaatbestendig ingericht”. 

Toelichting resultaat afwijkingen.

Verduurzaming van de bebouwde ruimte.

Terug naar navigatie - 5 Product Duurzaamheid - Wat wil de Raad bereiken. - Verduurzaming van de bebouwde ruimte.

Tot en met 2028 gebruiken we het NIP om koopwoningen en VVE-woningen met een laag energielabel beter te isoleren. Binnen het Nationaal Isolatieprogramma is Cranendonck het doel gesteld om 2238 woningen met een slecht energielabel te isoleren voor het jaar 2030. Dit is ook overgenomen in de Nota Energie- en Warmtetransitie. Voor deze taak zijn er drie tranches van een SPUK-uitkering beschikbaar. Projectkosten die niet subsidiabel zijn, zijn reeds sinds de begroting 2024 meegenomen in de begroting en lopen door t/m 2027. Ook Wocom werkt eraan om haar slechte energielabels versneld weg te werken, op weg naar een gemiddeld label A in 2030. 

 

Toelichting financiële afwijkingen Wonen + Leven

Wonen S/I Afwijking lasten Afwijking baten Afwijking reserves Saldo afwijking
Omgevingsvergunningen We zien in de eerste maanden dat er meer leges inkomsten zijn dan vooraf verwacht. Dit heeft met enkele grote projecten te maken. Daarnaast worden er meer projecten mogelijk gemaakt met omgevingsvergunningen in plaats met (voor 2024) bestemmingsplannen. Daarom is er bij het budget van ruimtelijke ordening een afschrijving van de inkomsten. De medewerkers van RO leveren een bijdragen bij de omgevingsvergunningen voor de buitenplanse omgevingsplanactiviteit. I 52 V 52 V
Ruimtelijke ordening Er worden meer projecten mogelijk gemaakt met omgevingsvergunningen in plaats met (voor 2024) bestemmingsplannen. De medewerkers van RO leveren een bijdragen bij de omgevingsvergunningen voor de buitenplanse omgevingsplanactiviteit. De legesinkomsten komen bij omgevingsvergunningen binnen. Vandaar dat de legesinkomsten bij omgevingsvergunningen worden verhoogd. I -52 N -52 N
Meicirculaire 2025 De ontvangen middelen binnen de algemene uitkering voor invoerings/uitvoeringskosten omgevingswet worden gestort in de tijdelijke reserve omgevingswet. I -137 N -137 N
Onderzoek Knooppunt Maarheeze Voor het onderzoek is in de programmabegroting voor de jaren 2025 en 2026 een incidenteel exploitatiebudget van resp. €200.000  (€400.000 totaal) opgenomen. Op het moment dat de programmabegroting werd voorbereid was nog geen concreet zicht op de kosten, en is een schatting  gemaakt op basis van een rondgang bij andere gemeenten. Sindsdien is een plan van aanpak voor het onderzoek opgesteld  waarin staat dat het onderzoek in zijn geheel in 2025 wordt verricht, hierdoor worden alle kosten in 2025 verantwoord.  Door een nauwkeuriger inschatting van de kosten in het plan van aanpak, en de voltooiing van de aanbesteding van het onderzoeksbureau wordt in deze bestuursrapportage de totale kosten naar beneden bijgesteld. Per saldo is er sprake van een voordeel van € 85.000 over twee jaar. Hierdoor ontstaat in 2026 een voordeel van € 85.000 en in 2025 een nadeel van € 115.000. I -115 N -115 N
Kapitaallasten De kapitaallasten van de woonwagencentra zijn lager dan de raming I 18 V 18 V
Bijdrageregelingen Aangezien voor een aantal grotere projecten in 2025 de bijdrage aan het fonds ruimtelijke ontwikkeling in rekening wordt gebracht, verwachten we hogere inkomsten. I 160 V 160 V
Bijdrageregelingen Aangezien voor een aantal grotere projecten in 2025 de bijdrage aan het fonds ruimtelijke ontwikkeling in rekening wordt gebracht, verwachten we hogere inkomsten. I -160 N -160 N
Totaal -97 N 160 V -297 N -234 N
Verkeer & Vervoer S/I Afwijking lasten Afwijking baten Afwijking reserves Saldo afwijking
Leges en andere rechten Er worden door de nutsbedrijven in 2025 meerdere projecten uitgevoerd aan de kabels en leidingen. I 40 V 40 V
Glasvezel buitengebied Uitgaven herstel nutswerkzaamheden. De inkomsten voor deze post worden ontvangen bij leges en andere rechten. I -30 N -30 N
Kapitaallasten wegen De kapitaallasten zijn lager dan de raming. Dit wordt o.a. veroorzaakt doordat de kapitaalasten van het project revitalisering dorpshart Budel lager zijn dan verwacht. I 45 V 45 V
Totaal 15 V 40 V 0 55 V
Leefbaarheid S/I Afwijking lasten Afwijking baten Afwijking reserves Saldo afwijking
Beheer Baronie De doorberekende rentekosten (o.b.v. omslagpercentage van 1,9%) zijn lager dan verwacht. I 38 V 38 V
De Smeltkroes Het restant-budget voor de aanloopkosten i.v.m. de revitalisering van De Smeltkroes wordt in 2025 besteed en aan de reserve Gemeenschapsvoorzieningen onttrokken. I -45 N 45 V 0
Club- en buurthuizen De verwachte werkelijke kosten hier zijn jaarlijks € 5.000. Daarom kan het begrote bedrag met € 9.000 naar beneden bijgesteld worden. Uit de analyse van de jaarrekening komt naar voren dat een inkomst van 38k onterecht is geraamd. S 9 V -38 N -29 N
Kapitaallasten Lagere kapitaallasten (rentekosten) met name doordat de rentekosten van de Schakel en de Schaapskooi lager zijn dan de raming. De lagere afschrijvingskosten zijn al in de begroting 2025 verwerkt. I 46 V 46 V
Kapitaallasten In de jaarrekening 2024 is verwerkt dat de gemeente de inventaris niet overneemt. Hierdoor heeft de gemeente geen kapitaallasten. I 29 V 29 V
Bibliotheek het toegekende bedrag aan Bibliotheek de Kempen voor 2025 is 14.000 lager dan begroot. Daarom kan het bedrag worden bijgesteld. Achteraf dient de subsidie nog vastgesteld te worden. I 14 V 14 V
0
Totaal 91 V -38 N 45 V 98 V
Openbare Ruimte S/I Afwijking lasten Afwijking baten Afwijking reserves Saldo afwijking
Riolering -
ingeleend personeel Door minder gebruik te maken van externe inhuur is een positief saldo verwacht. I 20 V 20 V
Klein en incidenteel onderhoud Doordat resultaten uit rioolinspectie lopende Q4 bekend worden verwachten we budget deels te besteden. (20K naar 380851 inningskosten rioolrechten). I 30 V 30 V
Onderzoekskosten Het opstellen van een nieuw rioleringsplan en een Systeemoverzicht stedelijk water laat een verwacht tekort op het budget zien. I -50 N -50 N
Preventief klein onderhoud kolken Vanwege diverse herstelwerkzaamheden is een tekort op het budget verwacht. I -10 N -10 N
Coördinatie uitvoering onderhoud Door minder gebruik te maken van externe inhuur is een positief saldo verwacht. I 16 V 16 V
Kapitaallasten De kapitaallasten zijn lager dan geraamd. Dat wordt veroorzaakt doordat investeringen achterblijven ten opzichte van de planning in het GRP (o.a. revitalisering Dorpshart Budel) I 194 V 194 V
Voorziening Riolering I -200 N -200 N
Totaal Riolering 0 0 0 0
Stila De Stila bijdrage 2025 werd in 2024 al gefactureerd waardoor het budget 2025 incidenteel vrijvalt. I -15 N 15 V 0
Milieubeheer
Rentebaten zonnepanelen Volgens de BBV moeten de rentebaten worden verantwoord op kapitaallasten (P5). S -8 N -8 N
Meicirculaire 2025 De ontvangen middelen binnen de algemene uitkering voor de landelijke beëindigingsregeling veehouderijen worden gestort in de tijdelijke reserve beëidigingsregeling veehouderijen. I -93 N -93 N
Afval 0
Vergoeding afvalstromen (vorige jaren). I 75 V 75 V
Kapitaallasten De kapitaallasten van de milieustraten zijn in 2025 lager dan raming. I 28 V 28 V
Voorziening afvalstoffenheffing. I -56 N -56 N
Voorziening afvalstoffenheffing. I -47 N -47 N
Totaal -19 N -4 N -78 N -101 N
Duurzaamheid S/I Afwijking lasten Afwijking baten Afwijking reserves Saldo afwijking
Meicirculaire 2025 De ontvangen middelen binnen de algemene uitkering voor Natuur bij energieprojecten (RES) moeten worden doorbetaald aan de MRE. I -326 N -326 N
0
Totaal -326 N 0 0 -326 N
Totaal structureel S 9 -46 0 -37
Totaal incidenteel I -345 204 -330 -471
Totaal programma -336 158 -330 N -508 N

Overzicht baten en lasten programma Wonen + Leven

PROGRAMMA 1 Wonen en Leven Begroting 2024 Jaarrekening 2024 Begr. na wijz. 2025 Mutaties Burap Begroting 2025 na Burap
Lasten:
1.1 Wonen 3.103 2.638 2.553 97 2.650
1.2 Verkeer en vervoer 3.980 3.812 3.783 -15 3.768
1.3 Leefbaarheid 1.553 1.684 1.479 -91 1.388
1.4 Openbare ruimte 7.150 7.394 7.611 19 7.630
1.5 Duurzaamheid 1.747 1.600 1.265 326 1.591
Totaal Lasten 17.534 17.127 16.691 336 17.027
Baten:
1.1 Wonen 1.013 1.290 878 160 1.038
1.2 Verkeer en vervoer 78 217 38 40 78
1.3 Leefbaarheid 128 175 149 -38 111
1.4 Openbare ruimte 5.242 5.673 5.814 -4 5.810
1.5 Duurzaamheid 328 20 -65 - -65
Totaal Baten 6.790 7.373 6.815 158 6.973
Saldo voor resultaatbestemming 10.744 N 9.754 N 9.876 N 178 N 10.054 N
Bestemmingen
Stortingen reserves 2.175 3.051 80 390 470
Onttrekkingen reserves 3.517 4.180 457 60 517
Bestemming per saldo 1.342 V 1.130 V 377 V 330 N 47 V
Saldo na resultaatbestemming 9.402 N 8.624 N 9.499 N 508 N 10.007 N