Programma 5: Bestuur + Algemene dekkingsmiddelen

1 Product Algemeen bestuur

Wat wil de Raad bereiken.

Terug naar navigatie - 1 Product Algemeen bestuur - Wat wil de Raad bereiken.

Kompas voor Cranendonck: een strategische visie

Terug naar navigatie - 1 Product Algemeen bestuur - Wat wil de Raad bereiken. - Kompas voor Cranendonck: een strategische visie

De gemeente Cranendonck staat voor stevige uitdagingen. De wereld om ons heen verandert: de regionale economie groeit, het klimaat verandert, de samenstelling van onze bevolking verandert en de leefbaarheid van onze kernen staat onder druk. Daarom is er behoefte aan een richtinggevende visie die aangeeft hoe we in deze veranderende wereld onze dorpen leefbaar, gezond en aantrekkelijk houden en het welzijn van onze inwoners vergroten. Een kompas dat ons helpt met het stellen van prioriteiten.

2 Product Dagelijks bestuur

Wat wil de Raad bereiken.

Terug naar navigatie - 2 Product Dagelijks bestuur - Wat wil de Raad bereiken.

Het college realiseert de doelstellingen zoals in deze programmabegroting zijn vastgesteld

Terug naar navigatie - 2 Product Dagelijks bestuur - Wat wil de Raad bereiken. - Het college realiseert de doelstellingen zoals in deze programmabegroting zijn vastgesteld

Om de doelstellingen van de raad te realiseren, voert het college het collegeprogramma uit dat bij aanvang van elke raadsperiode wordt opgesteld. Hierbij zorgt het college ervoor dat zij ten dienste staat van alle inwoners en overige partijen en haar rol vervult conform de Gemeentewet. De voortgang van het afhandelen van het collegeprogramma is door middel van de Lange Termijn Agenda (LTA) inzichtelijk gemaakt voor de raad. Planningen en mijlpalen worden in de LTA bijgehouden.  

Vitale gemeenschappen van Cranendonck

Terug naar navigatie - 2 Product Dagelijks bestuur - Wat wil de Raad bereiken. - Vitale gemeenschappen van Cranendonck

In vitale gemeenschappen nemen inwoners mede het heft in handen als het gaat om de toekomst van hun kern. Dit vraagt om een andere rolverdeling tussen gemeenschap en overheid. De draagkracht van de kernen bepaalt deels hoe de samenwerking tussen gemeente en gemeenschap eruitziet. Beide partijen staan voor de uitdaging om de komende jaren deze rollen met elkaar te definiëren en hierin te groeien. Daarnaast dienen ze voortdurend te werken aan de ontwikkeling van hun onderlinge relatie.

De rol van de gemeenschap zal ook  groeien doordat het voor de gemeente steeds lastiger is om (zorg)taken op zich te nemen. Door aanhoudende financiële krapte en vergrijzing komen deze taken steeds nadrukkelijk op de schouders van inwoners terecht. Daarom is het nodig dat de gemeente inzet op een preventieve aanpak, maar ook dat inwoners elkaar helpen en een hulpnetwerk voor elkaar vormen. De in iedere kern aanwezige ontmoetingsplaats is een ankerpunt voor dit netwerk.

3 Product Openbare orde

Wat wil de Raad bereiken.

Terug naar navigatie - 3 Product Openbare orde - Wat wil de Raad bereiken.

Een veilige en leefbare gemeente Cranendonck.

Terug naar navigatie - 3 Product Openbare orde - Wat wil de Raad bereiken. - Een veilige en leefbare gemeente Cranendonck.

Met nadrukkelijke aandacht voor ondermijning, veiligheid van de leefomgeving en de overlast van de COA-locatie streeft de gemeente Cranendonck naar een veilige en leefbare gemeente waarbij criminaliteit zoveel mogelijk wordt beperkt. Naleving van wet- en regelgeving en de handhaving hierop is de norm . Aan de hand van ons integraal veiligheidsplan, VTH-uitvoeringsbeleid en de daaronder hangende uitvoeringsplannen vullen wij dit in.

Toelichting resultaat afwijkingen.

4 Product Burgerdiensten

Wat wil de Raad bereiken.

Terug naar navigatie - 4 Product Burgerdiensten - Wat wil de Raad bereiken.

In Cranendonck hebben we een goede uitvoering van haar wettelijke taken aangaande de verlening van Burgerdiensten en de Basisregistratie van Personen.

Terug naar navigatie - 4 Product Burgerdiensten - Wat wil de Raad bereiken. - In Cranendonck hebben we een goede uitvoering van haar wettelijke taken aangaande de verlening van Burgerdiensten en de Basisregistratie van Personen.

Van gemeenten wordt steeds meer inzet verwacht in het voorkomen van identiteitsfraude, het voorkomen van adresgerelateerde fraude en ondermijning. De Basisregistratie Personen ligt hieraan ten grondslag. Daarnaast draagt de gemeente zorg voor kwalitatief hoogwaardige en betrouwbare gegevens die voldoen aan de wettelijke eisen en verplichtingen. De bestandscontrolemodule (BCM) van de RvIG brengt de afwijkingen  in beeld. Gemeenten ontvangen deze afwijkingen eenmaal per maand in de Kwaliteitsmonitor (KWM) en verwerken deze gegevens.  Voldoende formatie met de juiste competenties bij Burgerdiensten/KCC is hiervoor een randvoorwaarde. 

5 Product Algemene dekking

Wat wil de Raad bereiken.

Terug naar navigatie - 5 Product Algemene dekking - Wat wil de Raad bereiken.

Een gezond financieel beleid dat past bij de gedeelde ambities en terughoudend met de verhoging van de gemeentelijke belastingen.

Terug naar navigatie - 5 Product Algemene dekking - Wat wil de Raad bereiken. - Een gezond financieel beleid dat past bij de gedeelde ambities en terughoudend met de verhoging van de gemeentelijke belastingen.

We zijn terughoudend met structurele lasten door waar mogelijk uitvoering zowel inhoudelijk als financieel in 2025 op meerwaarde te beoordelen voordat nieuw beleid voor structurele verwerking in aanmerking komt. 

 

6 Product Bedrijfsvoering

Wat wil de Raad bereiken.

Terug naar navigatie - 6 Product Bedrijfsvoering - Wat wil de Raad bereiken.

Integratie Facilitaire dienstverlening

Terug naar navigatie - 6 Product Bedrijfsvoering - Wat wil de Raad bereiken. - Integratie Facilitaire dienstverlening

Zowel Facilitair als het Bestuurssecretariaat zijn per 1-1-2024 vanuit de GRSA2 overgegaan naar gemeente Cranendonck. Organisatorisch zijn beide onderdelen ondergebracht bij Team Dienstverlening. Een plan van aanpak, bestaande uit een onderdeel "Financieel en HR" , alsmede een onderdeel "Uitvoeringsplan" m.b.t.  Facilitair is gemaakt. Dit zodat transparant en duidelijk is op welke wijze dit organisatieonderdeel geïmplementeerd is binnen gemeente Cranendonck.

Organisatieontwikkeling

Terug naar navigatie - 6 Product Bedrijfsvoering - Wat wil de Raad bereiken. - Organisatieontwikkeling

Organisatieontwikkeling is een continue proces, waarbij verschillende fasen doorlopen worden. In eerste instantie bouwen we aan het fundament, de basis op orde. Vervolgens zal, in deze snel veranderende omgeving, continue onderhoud en actualisatie plaats moeten vinden. In de afgelopen jaren zijn we, vanuit een programmastructuur, bezig geweest met het bouwen aan het fundament. Alhoewel het fundament nog niet klaar is, hebben deze jaren wel veel inzicht gegeven in wat er nodig is. 2025 zal in het teken staan van verder bouwen aan het fundament en borging van de organisatieontwikkeling in de bestaande structuren van de organisatie.

Naast deze borging van organisatieontwikkeling zelf, hebben de thema's 'positie op de arbeidsmarkt' en 'goed werkgeverschap' een hoge prioriteit in 2025.

Toelichting resultaat afwijkingen.

Verbetering van de gemeentelijke Dienstverlening

Terug naar navigatie - 6 Product Bedrijfsvoering - Wat wil de Raad bereiken. - Verbetering van de gemeentelijke Dienstverlening

De focus ligt op een goede bereikbaarheid en snelle reactietijd. Onze communicatie met inwoners en informatie naar inwoners is duidelijk en begrijpelijk. 

Toelichting resultaat afwijkingen.

Toelichting financiële afwijkingen Bestuur + Algemene dekkingsmiddelen

Algemeen bestuur S/I Afwijking lasten Afwijking baten Afwijking reserves Saldo afwijking
Griffie De invulling van de functie griffier en raadsadvseur (besluit/mandaat werkgeverscommissie raad) veroorzaakt in 2025 incidenteel extra salariskosten I -50 N -50 N
Accountantskosten Met de vorige accountant is een vaststellingsovereenkomst gesloten. Voor Cranendonck betekent dit 33k aan extra kosten. Verder zijn de accountantskosten o.b.v. het contract met de nieuwe accountant structureel 10k hoger dan de raming. I -33 N -33 N
Accountantskosten Verder zijn de accountantskosten o.b.v. het contract met de nieuwe accountant structureel 10k hoger dan de raming. S -10 N -10 N
Totaal -93 N 0 0 -93 N
Dagelijks bestuur S/I Afwijking lasten Afwijking baten Afwijking reserves Saldo afwijking
Vitale gemeenschappen Extra kosten ivm interne uitrol vitale gemeenschappen. I -20 N -20 N
College B&W Vanwege het wegvallen van een wethouder ontstaan kosten die niet zijn geraamd (hogere salariskosten en wachtgeldverplichtingen). I -75 N -75 N
Totaal -95 N 0 0 -95 N
Openbare orde S/I Afwijking lasten Afwijking baten Afwijking reserves Saldo afwijking
Huren brandweerkazernes Op basis van de werkelijke opbrengsten verwachten wij structurele een extra opbrengst van 25k. S 25 V 25 V
Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) Op basis van de 1e begrotingswijziging van de VRBZO is de bijdrage van Cranendonck met 55k verhoogd. S -55 N -55 N
0
Totaal -55 N 25 V 0 -30 N
Burgerdiensten/ dienstverlening S/I Afwijking lasten Afwijking baten Afwijking reserves Saldo afwijking
Uitvoering Dienstverleningsconcept In 2025 verwachten we dat het geraamde budget van 35k niet volledig wordt benut. I 20 V 20 V
BRP straat Meicirculaire 2025: verhoging budget met 376.000. Een gedeelte van de verhoging van de BRP straat zetten we in om de verhoging van de kosten verkiezingen te dekken. I -281 N -281 N
Verkiezingen Door de val van het kabinet organiseren we in 2025 Tweede Kamer verkiezingen. Deze verkiezingen zijn niet in de raming opgenomen. I -95 N -95 N
0
Totaal -356 N 0 0 -356 N
Algemene dekking S/I Afwijking lasten Afwijking baten Afwijking reserves Saldo afwijking
Algemene uitkering Bruto effect algemene uitkering op basis van de meicirculaire 2025. Voor een toelichting verwijzen wij naar de raadsinformatiebrief van 24 juni jl. I 3425 V 3425 V
Geoormerkte budgetten algemene uitkering Gelden die vanuit de algemene uitkering voor diverse beleidsvelden (o.a. Wet Open overheidsversterking, toeslagenaffaire, antidiscriminatie voorziening) beschikbaar zijn gesteld, worden in 2025 niet volledig benut. I 210 V 210 V
Meicirculaire 2025 Diverse kleinere bedragen binnen de algemene uitkering worden geoormerkt voor dat doel. I -19 N -19 N
Onroerende zaakbelasting (OZB) Vanwege een hoger stijgingspercentage van de WOZ-waarde zijn de inkomsten hoger dan begroot zowel voor de woningen als de niet-woningen. I 101 V 101 V
Reserve gemeenschapsvoorzieningen Vanaf 2025 wordt 3% van de ozb opbrengst in de reserve gemeenschapsvoorzieningen gestort (177k). Deze reservering wordt gebruikt om de kapitaallasten van de nieuw-en verbouw van de gemeenschapshuizen op te kunnen vangen. In 2025 is dit bedrag niet benodigd omdat de kapitaallasten van de schakel en de schaapskooi vanaf 2027 gaan lopen. I 177 V 177 V
AZC Vanaf 2025 reserveren we een bedrag onder de noemer stelpost AZC met het oog op frictiekosten bij sluiting van het AZC. Die post blijft voor 2025 ongebruikt. I 200 V 200 V
Meicircukaire 2025: Loon- en prijscompensatie De extra loon- en prijscompensatie van de meicirculaire 2025 is geoormerkt voor de indexering van met name de budgetten in het fysieke domein. I -382 N -382 N
Loon- en prijscompensatie De budgetten voor jeugd indexeren we met 5,71% ten laste van het budget loon- en prijscompensatie. S 451 V 451 V
Totaal 460 V 3526 V 177 V 4163 V
Bedrijfsvoering S/I Afwijking lasten Afwijking baten Afwijking reserves Saldo afwijking
Kapitaallasten - lagere rentekosten - lagere doorberekende rentekosten. I 275 V -186 N 89 V
renteopbrengst zonnepanelen. S 8 V 8 V
Kerk Budel-Schoot Het restant-budget 2024 voor het haalbaarheidsonderzoek wordt in 2025 besteed en aan de reserve gemeenschapsvoorzieningen onttrokken. I -68 N 68 V 0
MJIP Bedrijfsgebouwen De opstelling van het MJIP Bedrijfsgebouwen werd in 2024 niet gerealiseerd. Dit wordt nu in 2025 uitgevoerd. Overeenkomstig eerdere besluitvorming onttrekken we dit aan de reserve verduurzaming gebouwen. I -80 N 80 V 0
0
Totaal 127 V -30 N 0 97 V
Totaal structureel S 386 33 0 419
Totaal incidenteel I -398 3.488 177 3.267
Totaal programma -12 N 3521 V 177 V 3686 V

Overzicht baten en lasten programma Bestuur + Algemene dekkingsmiddelen

PROGRAMMA 5 Bestuur en algemene dekkingsmiddelen Begroting 2024 Jaarrekening 2024 Begr. na wijz. 2025 Mutaties Burap Begroting 2025 na Burap
Lasten:
5.1 Algemeen bestuur 620 577 662 93 755
5.2 Dagelijks bestuur 1.225 1.478 1.212 95 1.307
5.3 Openbare orde 5.326 4.692 3.348 55 3.403
5.4 Burgerdiensten/dienstverlening 1.826 1.911 1.638 356 1.994
5.5 Algemene dekking 1.818 1.482 2.294 -460 1.834
5.6 Bedrijfsvoering 1.459 402 1.785 -127 1.658
Totaal Lasten 12.274 10.542 10.938 12 10.950
Baten:
5.1 Algemeen bestuur - - - - -
5.2 Dagelijks bestuur 15 1 15 - 15
5.3 Openbare orde 2.717 2.180 688 25 713
5.4 Burgerdiensten/dienstverlening 408 759 467 - 467
5.5 Algemene dekking 52.247 53.351 54.189 3.526 57.715
5.6 Bedrijfsvoering 1.272 233 1.290 -30 1.260
Totaal Baten 56.659 56.523 56.649 3.521 60.170
Saldo voor resultaatbestemming 44.385 V 45.981 V 45.711 V 3.509 V 49.220 V
Bestemmingen
Stortingen reserves 2.311 2.311 177 -177 -
Onttrekkingen reserves 3.290 3.555 789 789
Bestemming per saldo 979 V 1.244 V 612 V 177 V 789 V
Vennootschapsbelasting - - - - -
Saldo na resultaatbestemming 45.364 V 47.225 V 46.323 V 3.686 V 50.009 V