Programma 4: Sociaal domein

Missie

Terug naar navigatie - Programma 4: Sociaal domein - Missie

Het Sociaal Domein is een breed en complex werkveld.  Variërend van opgaven rondom opvoeden en opgroeien, inkomen, werk, wonen, welzijn en zorg. Alle inwoners doen mee, tellen mee en dragen bij aan een gezonde en veerkrachtige gemeenschap. We gaan uit van eigen kracht en ondersteuning vanuit vrij toegankelijke, algemene voorzieningen. Een maatwerkvoorziening op grond van de Jeugdwet, Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en/of Participatiewet zetten we in als dat nodig is.Om te zorgen dat ondersteuning ook op de langere termijn beschikbaar blijft voor de inwoners die het nodig hebben is een proces van duurzame verandering van houding en gedrag noodzakelijk. De ingezette koers van transformatie van curatief (oplossen van) naar preventief (voorkomen dat) zetten we door.  Duurzaamheid, betaalbaarheid en toegankelijkheid blijven belangrijke aandachtspunten in het sociaal domein.

1 Product Meedoen

Wat wil de Raad bereiken.

Terug naar navigatie - 1 Product Meedoen - Wat wil de Raad bereiken.

Het hebben van een baan is de beste manier om financieel onafhankelijk te zijn.

Terug naar navigatie - 1 Product Meedoen - Wat wil de Raad bereiken. - Het hebben van een baan is de beste manier om financieel onafhankelijk te zijn.

Een baan biedt structuur, persoonlijke ontwikkeling en sociaal contact. De gemeente wil dat zoveel mogelijk inwoners toegang hebben tot werk dat aansluit op hun behoeften en talenten, juist ook als zij een afstand tot de arbeidsmarkt hebben. Ons doel is dat alle inwoners van Cranendonck in hun levensonderhoud kunnen voorzien en meedoen aan de samenleving.

Toelichting resultaat afwijkingen.

2 Product Maatschappelijke ondersteuning

Wat wil de Raad bereiken.

Terug naar navigatie - 2 Product Maatschappelijke ondersteuning - Wat wil de Raad bereiken.

In de maatschappelijke ondersteuning zijn “positieve gezondheid” en daarmee preventie leidende principes.

Terug naar navigatie - 2 Product Maatschappelijke ondersteuning - Wat wil de Raad bereiken. - In de maatschappelijke ondersteuning zijn “positieve gezondheid” en daarmee preventie leidende principes.

We blijven inzetten op de verschuiving van curatieve naar preventieve maatschappelijke ondersteuning voor onze kwetsbare doelgroepen. Daarnaast blijven  we de focus behouden op kwaliteit van bestaande algemene en maatwerkvoorzieningen. 

We laten inwoners zelf verantwoordelijkheid nemen voor hun welzijn en gezondheid.  De gemeente hanteert een preventieve aanpak en stimuleert de zelf- en ‘samenredzaamheid’ van onze inwoners en de ontwikkeling van hulpnetwerken, fungeert als facilitator en denkt mee. Als het niet anders kan, biedt de gemeente een vangnet. 

 

Toelichting resultaat afwijkingen.

3 Product Jeugd

Wat wil de Raad bereiken.

Terug naar navigatie - 3 Product Jeugd - Wat wil de Raad bereiken.

In het kader van de Landelijke Hervormingsagenda Jeugd streeft de gemeente naar een verbetering van de jeugdhulpverlening en een financieel beheersbaar jeugdstelsel.

Terug naar navigatie - 3 Product Jeugd - Wat wil de Raad bereiken. - In het kader van de Landelijke Hervormingsagenda Jeugd streeft de gemeente naar een verbetering van de jeugdhulpverlening en een financieel beheersbaar jeugdstelsel.

Binnen het domein Jeugd hebben we te maken met een dynamisch speelveld. Naast dat ons takenpakket is veranderd, onder andere door complexere problematiek, zijn wij ook vaak afhankelijk van landelijke en/of regionale ontwikkelingen. Om als gemeente goed aan te kunnen sluiten bij de Hervormingsagenda Jeugd is het noodzakelijk dat wij met een andere bril naar jeugdhulpverlening gaan kijken. Op dit moment ontvangt 1 op de 6 jeugdigen een vorm van jeugdzorg. Wanneer we een beweging willen maken waarin we meer gaan normaliseren zullen we moeten uitdragen dat niet iedere hulpvraag beantwoord moet worden met zorg. Dit draagt bij aan het financieel beheersbaar houden van het jeugdstelsel.  Daarnaast kan een verschuiving van curatieve naar preventieve jeugdzorg hierbij ondersteunen. Dit kunnen we echter niet alleen. Onze ketenpartners in het voorliggende veld helpen bij het signaleren van vragen. Daarom prioriteren we het versterken van onze relatie en samenwerking.

Toelichting resultaat afwijkingen.

4 Product Onderwijs

Wat wil de Raad bereiken.

Terug naar navigatie - 4 Product Onderwijs - Wat wil de Raad bereiken.

(Onderwijs)voorzieningen zo optimaal mogelijk te benutten, rekening houdend met passend onderwijs.

Terug naar navigatie - 4 Product Onderwijs - Wat wil de Raad bereiken. - (Onderwijs)voorzieningen zo optimaal mogelijk te benutten, rekening houdend met passend onderwijs.

De gemeente streeft samen met schoolbesturen en kinderopvangorganisaties naar de beste onderwijsomgeving voor het kind. Hiervoor is een integraal huisvestingsplan (IHP) opgesteld. Dit plan geeft houvast hoe om te gaan met investeringen in gebouwen voor onderwijs en kinderopvang. We houden rekening met inhoudelijke samenwerking, passend onderwijs en leerlingenaantallen. We zorgen voor flexibiliteit om groei, krimp en de ontwikkelingen binnen het onderwijs op te vangen. Ook voldoen we bij nieuwbouwscholen en renovaties aan de normen energieneutraal (ENG & BENG.)

Toelichting financiële afwijkingen Sociaal domein

Werk & Inkomen S/I Afwijking lasten Afwijking baten Afwijking reserves Saldo afwijking
BUIG Het saldo van de BUIG wordt € 200 K gunstiger dan begroot. De oorzaak is vooral gelegen in een hoger voorlopig BUIG Budget van het Rijk van € 269 K. Van dit bedrag is € 170 K een gevolg van de inzet op loonkostensubsidie in 2024. Daarnaast hebben we lagere kosten voor de uitkeringen BUIG, een bedrag van € 71 K, in totaliteit € 340 K. Daar staan hogere kosten voor loonkostensubsidie tegenover, een bedrag van € 115 K en lagere terugvorderingen BUIG, een bedrag van € 25 K, te samen een bedrag van € 140 K. S -140 N 340 V 200 V
Meicirculaire 2025 De ontvangen binnen de algemene uitkering voor alleenverdienersproblematiek worden geoormerkt. I -20 N -20 N
Meicirculaire 2025 De ontvangen binnen de algemene uitkering voor participatie worden doorbetaald aan de Risse. I -132 N -132 N
Reiskosten inburgering Uit de interne controle en de accountantscontrole op de jaarrekening zijn de reiskosten inburgering die nu vergoed worden vanuit de SPUK beoordeeld en deze voldoen niet aan de bestedingseisen van de SPUK inburgering. Deze uitspraak heeft structurele financiële consequenties, voor 2025 gaat het om € 91.800. S -92 N -92 N
Totaal -384 N 340 V 0 -44 N
Maatschappelijke ondersteuning S/I Afwijking lasten Afwijking baten Afwijking reserves Saldo afwijking
Huishoudelijke ondersteuning Het vertrekpunt waar we voor de begroting 2025 vanuit zijn gegaan is achterhaald. We hebben in 2024 meer (191 K) uitgegeven dan begroot in dat jaar. Deze extra kosten zijn niet in de begrotingsberekening van 2025 meegenomen. Daarbij weten we nu dat er voor 2025 2 tariefstijgingen zijn en een hoger volume wordt verwacht. I -400 N -400 N
Onafhankelijke clientondersteuning Er is structureel minder geld nodig voor deze kostenpost op basis van inzicht vanuit de jaarrekening 2024. I 20 V 20 V
begeleiding18+ Sinds begin 2024 zijn we op een andere manier gaan indiceren (PxQ) waardoor kosten fiks zijn afgenomen. Deze afname van kosten gaat ook in 2025 door bij een weliswaar stijgend aantal aanvragen. Dit heeft per saldo naar verwachting een afname van het budget als gevolg. I 300 V 300 V
0
Totaal -80 N 0 0 -80 N
Jeugd S/I Afwijking lasten Afwijking baten Afwijking reserves Saldo afwijking
Preventiebudget Vanaf 2023 zijn structureel €40.000 extra middelen gereserveerd voor innovatie op het gebied van preventie Jeugd. In 2025 wordt ingezet op de bestaande preventieprogramma’s, maar er worden geen nieuwe activiteiten uitgerold ten laste van dit budget. Preventieprogramma’s zoals Kansrijke Start worden bekostigd vanuit de SPUK GALA gelden. Daarom zal er dit jaar een onderschrijding op dit preventiebudget Jeugd zijn. I 40 V 40 V
Meicirculaire 2025 De ontvangen gelden binnen de algemene uitkering "jeugdhulp kinderen in een AZC" zijn geoormerkt binnen het jeugdbudget. I -19 N -19 N
Algemene voorzieningen jeugd. Aan Jongerencentrum Harlekyn is een extra bedrag toegekend voor huur en energiegewenning t/m 2030. Dit bedrag wordt onttrokken aan de reserve gemeenschapsvoorzieningen. I -47 N 47 V 0
Indexering budgetten jeugd De ZorgNed- en subsidiebudgetten voor jeugd indexeren we met 5,71%. S -451 N -451 N
Totaal -477 N 0 47 V -430 N
Onderwijs S/I Afwijking lasten Afwijking baten Afwijking reserves Saldo afwijking
kapitaallasten tijdelijke huisvesting Bravo komt gereed in 2025. S 75 V -75 N 0
Totaal 75 V 0 -75 N 0
Totaal structureel S -608 340 -75 -343
Totaal incidenteel I -258 0 47 -211
Totaal programma -866 N 340 V -28 N -554 N

Overzicht baten en lasten programma Sociaal domein

PROGRAMMA 4 Sociaal domein Begroting 2024 Jaarrekening 2024 Begr. na wijz. 2025 Mutaties Burap Begroting 2025 na Burap
Lasten:
4.1 Werk en inkomen 10.434 10.376 10.209 384 10.593
4.2 Maatschappelijke ondersteuning 8.567 8.032 8.480 80 8.560
4.3 Jeugd 7.361 7.688 8.198 477 8.675
4.4 Onderwijs 2.306 2.344 2.640 -75 2.565
Totaal Lasten 28.668 28.441 29.527 866 30.393
Baten:
4.1 Werk en inkomen 4.177 4.688 4.498 340 4.838
4.2 Maatschappelijke ondersteuning 335 299 360 - 360
4.3 Jeugd - - - - -
4.4 Onderwijs 337 385 477 - 477
Totaal Baten 4.849 5.372 5.335 340 5.675
Saldo voor resultaatbestemming 23.819 N 23.069 N 24.192 N 526 N 24.718 N
Bestemmingen
Stortingen reserves 638 300 - -
Onttrekkingen reserves 859 522 211 -28 183
Bestemming per saldo 222 V 222 V 211 V 28 N 183 V
Saldo na resultaatbestemming 23.597 N 22.847 N 23.982 N 554 N 24.536 N