Door de herziening van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) is dit programma vanaf de begroting 2017 opgenomen. Door deze herziening worden de overheadkosten vanaf 2017 verantwoord op een taakveld “Overhead”. Hierdoor wordt direct zichtbaar wat de overheadskosten van de gemeente zijn. De kenmerken van dit programma zijn anders dan in de andere programma’s; om die reden wijkt de indeling ook af.
Doelstelling van het programma Overhead is om de raad op eenvoudige wijze meer inzicht te geven in de totale kosten van de overhead van de gehele organisatie en de raad ook meer zeggenschap over die kosten te geven. Om dit te kunnen vaststellen, wordt een definitie van het begrip overhead geïntroduceerd, waarbij we gebruik maken van de definities uit ‘vensters voor bedrijfsvoering’.
De definitie van overhead luidt: alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. De definitie maakt het mogelijk een aantal kosten rechtstreeks toe te rekenen. Hieronder een samenvatting van wat onder overhead valt:
- Leidinggevenden primaire proces
- Financiën, toezicht en controle op eigen organisatie
- Personeel en organisatie
- Inkoop
- Communicatie
- Juridische zaken
- Bestuursondersteuning
- Informatie en automatisering
- Facilitaire zaken en huisvesting
- DIV (Documentatie en Informatie Voorziening)
- Managementondersteuning primaire proces