Programma 4: Sociaal domein

Missie

Terug naar navigatie - Missie

Het Sociaal Domein is een breed en complex werkveld.  Variërend van opgaven rondom opvoeden en opgroeien, inkomen, werk, wonen, welzijn en zorg. Alle inwoners doen mee, tellen mee en dragen bij aan een gezonde en veerkrachtige gemeenschap. We gaan uit van eigen kracht en ondersteuning vanuit vrij toegankelijke, algemene voorzieningen. Een maatwerkvoorziening op grond van de Jeugdwet, Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en/of Participatiewet zetten we in als dat nodig is.Om te zorgen dat ondersteuning ook op de langere termijn beschikbaar blijft voor de inwoners die het nodig hebben is een proces van duurzame verandering van houding en gedrag noodzakelijk. De ingezette koers van transformatie van curatief (oplossen van) naar preventief (voorkomen dat) zetten we door.  Duurzaamheid, betaalbaarheid en toegankelijkheid blijven belangrijke aandachtspunten in het sociaal domein.

1 Product Meedoen

Wat wil de raad bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wil de raad bereiken?

Het hebben van een baan is de beste manier om financieel onafhankelijk te zijn.

Terug naar navigatie - Het hebben van een baan is de beste manier om financieel onafhankelijk te zijn.

Een baan biedt structuur, persoonlijke ontwikkeling en sociaal contact. De gemeente wil dat zoveel mogelijk inwoners toegang hebben tot werk dat aansluit op hun behoeften en talenten, juist ook als zij een afstand tot de arbeidsmarkt hebben. Ons doel is dat alle inwoners van Cranendonck in hun levensonderhoud kunnen voorzien en meedoen aan de samenleving.

Wat gaan we ervoor doen?

2 Product Maatschappelijke ondersteuning

Wat wil de raad bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wil de raad bereiken?

In de maatschappelijke ondersteuning zijn “positieve gezondheid” en daarmee preventie leidende principes.

Terug naar navigatie - In de maatschappelijke ondersteuning zijn “positieve gezondheid” en daarmee preventie leidende principes.

We blijven inzetten op de verschuiving van curatieve naar preventieve maatschappelijke ondersteuning voor onze kwetsbare doelgroepen. Daarnaast blijven  we de focus behouden op kwaliteit van bestaande algemene en maatwerkvoorzieningen. 

We laten inwoners zelf verantwoordelijkheid nemen voor hun welzijn en gezondheid.  De gemeente hanteert een preventieve aanpak en stimuleert de zelf- en ‘samenredzaamheid’ van onze inwoners en de ontwikkeling van hulpnetwerken, fungeert als facilitator en denkt mee. Als het niet anders kan, biedt de gemeente een vangnet. 

 

Wat gaan we ervoor doen?

3 Product Jeugd

Wat wil de raad bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wil de raad bereiken?

In het kader van de Landelijke Hervormingsagenda Jeugd streeft de gemeente naar een verbetering van de jeugdhulpverlening en een financieel beheersbaar jeugdstelsel.

Terug naar navigatie - In het kader van de Landelijke Hervormingsagenda Jeugd streeft de gemeente naar een verbetering van de jeugdhulpverlening en een financieel beheersbaar jeugdstelsel.

Binnen het domein Jeugd hebben we te maken met een dynamisch speelveld. Naast dat ons takenpakket is veranderd, onder andere door complexere problematiek, zijn wij ook vaak afhankelijk van landelijke en/of regionale ontwikkelingen. Om als gemeente goed aan te kunnen sluiten bij de Hervormingsagenda Jeugd is het noodzakelijk dat wij met een andere bril naar jeugdhulpverlening gaan kijken. Op dit moment ontvangt 1 op de 6 jeugdigen een vorm van jeugdzorg. Wanneer we een beweging willen maken waarin we meer gaan normaliseren zullen we moeten uitdragen dat niet iedere hulpvraag beantwoord moet worden met zorg. Dit draagt bij aan het financieel beheersbaar houden van het jeugdstelsel.  Daarnaast kan een verschuiving van curatieve naar preventieve jeugdzorg hierbij ondersteunen. Dit kunnen we echter niet alleen. Onze ketenpartners in het voorliggende veld helpen bij het signaleren van vragen. Daarom prioriteren we het versterken van onze relatie en samenwerking.

Wat gaan we ervoor doen?

4 Product Onderwijs

Wat wil de raad bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wil de raad bereiken?

(Onderwijs)voorzieningen zo optimaal mogelijk te benutten, rekening houdend met passend onderwijs.

Terug naar navigatie - (Onderwijs)voorzieningen zo optimaal mogelijk te benutten, rekening houdend met passend onderwijs.

De gemeente streeft samen met schoolbesturen en kinderopvangorganisaties naar de beste onderwijsomgeving voor het kind. Hiervoor is een integraal huisvestingsplan (IHP) opgesteld. Dit plan geeft houvast hoe om te gaan met investeringen in gebouwen voor onderwijs en kinderopvang. We houden rekening met inhoudelijke samenwerking, passend onderwijs en leerlingenaantallen. We zorgen voor flexibiliteit om groei, krimp en de ontwikkelingen binnen het onderwijs op te vangen. Ook voldoen we bij nieuwbouwscholen en renovaties aan de normen energieneutraal (ENG & BENG.)

Wat gaan we ervoor doen?

Relatie met verbonden partijen programma Sociaal domein

Relatie met verbonden partijen programma Sociaal domein

Terug naar navigatie - Relatie met verbonden partijen programma Sociaal domein

 In overeenstemming met de vernieuwde BBV-richtlijnen wordt in elk programma beknopte informatie gegeven over de verbonden partijen die hiermee een relatie hebben. Voor dit programma zijn dat de onderstaande verbonden partijen. Meer gedetailleerde informatie over deze partijen is terug te vinden in de paragraaf.

GGD

Doel: De GGD Brabant Zuidoost is een regionaal samenwerkingsverband met de gemeenten Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen c.a., Oirschot, Reusel de Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre. Doel van deze regeling is de behartiging van de belangen van de deelnemende gemeenten op het gebied van de Wet publieke gezondheid.

Financiële informatie: (x €1.000,-)

  2023 2024 2025 2026 2027 2028
Gemeentelijke bijdrage (*vanaf 2025 inclusief jeugdgezondheidszorg)  398 439 857* 876 895 915
Jeugdgezondheidzorg 354 349        

Regionaal Bestuur Openbaar Onderwijs de Kempen

Doel: Samen met negen andere gemeenten houdt de gemeente Cranendonck het openbaar basisonderwijs in stand via een gemeenschappelijke regeling. De school bestuurlijke verantwoordelijkheden en bevoegdheden zijn overgedragen aan de Stichting de Kempen, regionaal bestuur voor openbaar en algemeen basisonderwijs.

Financiële informatie: (x €1.000,-)

  2023 2024 2025 2026 2027 2028
Gemeentelijke bijdrage - - - - - -

Werkvoorzieningsschap de Risse

Doel: Werkvoorzieningsschap de Risse zorgt voor de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening voor de gemeenten Cranendonck, Nederweert en Weert. De Risse richt zich primair op het vinden van aangepast werk voor mensen met een Sw-indicatie. Met de komst van de Participatiewet ontwikkelt de Risse zich naar een mens- ontwikkelbedrijf.

Financiële informatie: (x €1.000,-)

                  2023 2024 2025 2026 2027 2028
                Gemeentelijke bijdrage (gelijk aan budget ten behoeve van Wsw in participatie-budget) 1.926 1.993 2.027 1.889 1.809 1.675
                Extra gemeentelijke bijdrage o.b.v. meerjarenraming 2021-2024 de Risse 13 - - - - -
                Incidentele gemeentelijke bijdrage t.b.v. aanvulling Eigen vermogen/weerstandsvermogen 131         -
                Extra bijdrage o.b.v. bijgestelde begroting 2023 - 32 46 - - -
                Extra gemeentelijke bijdrage o.b.v. primaire begroting Risse   150 147 101 84 84

Beleidsindicatoren programma Sociaal domein

Beleidsindicatoren programma Sociaal domein

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren programma Sociaal domein

Om de vergelijkbaarheid van gemeentes te verbeteren, zijn conform de vernieuwde BBV-richtlijnen een aantal beleidsindicatoren voor dit programma bepaald:

Naam indicator Eenheid Bron Jaar Cranendonck Nederland
Absoluut verzuim % per 1.000 leerplichtigen van 5 - 18 jaar DUO/Ingrado 2023 82,4% ** 6,3%
Relatief verzuim % per 1.000 leerplichtigen van 5 - 18 jaar DUO/Ingrado 2023 11,98% 27,2%
Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) % deelnemers aan het VO en MBO onderwijs van 12 - 21 jaar DUO/Ingrado 2023 4,2% 2,4%
Banen Aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd 15 - 74 jaar CBS/LISA 2023 754,2

836,6

Jongeren met een delict voor de rechter % 12 t/m 21 jarigen CBS 2022 1% 1%
Kinderen in uitkeringsgezin % kinderen tot 18 jaar CBS 2022 4% 6%
Netto arbeidsparticipatie % van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de beroepsbevolking CBS 2023 71,2% 73,1%
Werkloze jongeren % 16 t/m 22 jarigen CBS 2022 1% 1%
Personen met een bijstandsuitkering Aantal per 10.000 inwoners CBS 2023 179,2 344,8
Lopende re-integratievoorzieningen Aantal per 10.000 inwoners van 15 - 64 jaar CBS 2023 126,5 191,5
Jongeren met jeugdhulp % van alle jongeren tot 18 jaar CBS 2023 12,5% 13,5%
Jongeren met jeugdbescherming % van alle jongeren tot 18 jaar CBS 2023 1,1% 1,1%
Jongeren met jeugdreclassering % van alle jongeren van 12 tot 23 jaar CBS 2023 Onbekend 0,3%
Cliënten met een maatwerkarrangement WMO Aantal per 10.000 inwoners CBS 2023 590 704,7
Demografische druk *) % CBS 2024 80,6% 70,4%

 *    De som van het aantal personen van 0 tot 15 jaar en 65 jaar of ouder in verhouding tot de personen van 15 tot 65 jaar.

**    De grote stijging in het aantal meldingen wordt veroorzaakt door vluchtelingen uit Oekraïne. Aan het eind van schooljaar 2021/2022 was voor 87% geen sprake meer van absoluut verzuim.

Overzicht baten en lasten programma Sociaal domein

Overzicht baten en lasten programma 4

Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten programma 4
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2023 Begroting 2024 na wijziging Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Lasten
4.1 Werk en inkomen 10.279 10.417 10.139 9.943 9.925 9.961
4.2 Maatschappelijke ondersteuning 7.638 8.498 8.458 8.612 8.631 8.651
4.3 Jeugd 7.367 7.330 2.021 1.506 807 808
4.4 Onderwijs 2.422 2.305 2.170 2.075 2.838 2.810
Totaal Lasten 27.706 28.551 22.788 22.135 22.200 22.229
Baten
4.1 Werk en inkomen 3.936 4.177 4.488 4.488 4.488 4.488
4.2 Maatschappelijke ondersteuning 266 335 100 356 354 354
4.4 Onderwijs 465 337 9 9 9 9
Totaal Baten 4.667 4.849 4.597 4.853 4.851 4.851
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -23.039 -23.701 -18.191 -17.282 -17.349 -17.378
Stortingen
4.9 Mutaties reserves programma 4 2.793 638 0 0 0 0
Onttrekkingen
4.9 Mutaties reserves programma 4 4.056 859 211 211 211 211
Mutaties reserves 1.263 222 211 211 211 211