Programma 5: Bestuur + Algemene dekkingsmiddelen

Missie

Terug naar navigatie - Missie

De gemeente Cranendonck is een open, transparante en betrouwbare publiekrechtelijke organisatie. Op basis van een verantwoorde inzet van de beschikbare middelen draagt zij zorg voor handhaving en naleving van de geldende wet- en regelgeving. De gemeente staat ten dienste van alle inwoners en overige partijen.

1 Product Algemeen bestuur

Wat wil de raad bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wil de raad bereiken?

Kompas voor Cranendonck: een strategische visie

Terug naar navigatie - Kompas voor Cranendonck: een strategische visie

De gemeente Cranendonck staat voor stevige uitdagingen. De wereld om ons heen verandert: de regionale economie groeit, het klimaat verandert, de samenstelling van onze bevolking verandert en de leefbaarheid van onze kernen staat onder druk. Daarom is er behoefte aan een richtinggevende visie die aangeeft hoe we in deze veranderende wereld onze dorpen leefbaar, gezond en aantrekkelijk houden en het welzijn van onze inwoners vergroten. Een kompas dat ons helpt met het stellen van prioriteiten.

Een betrouwbare lokale overheid

Terug naar navigatie - Een betrouwbare lokale overheid

Het streven van de gemeente raad is om een open, transparante en betrouwbare publiekrechtelijke organisatie te zijn die zijn kaderstellende  en controlerende rol  op een effectieve manier vervult.  

Wat gaan we ervoor doen?

2 Product Dagelijks bestuur

Wat wil de raad bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wil de raad bereiken?

Het college realiseert de doelstellingen zoals in deze programmabegroting zijn vastgesteld

Terug naar navigatie - Het college realiseert de doelstellingen zoals in deze programmabegroting zijn vastgesteld

Om de doelstellingen van de raad te realiseren, voert het college het collegeprogramma uit dat bij aanvang van elke raadsperiode wordt opgesteld. Hierbij zorgt het college ervoor dat zij ten dienste staat van alle inwoners en overige partijen en haar rol vervult conform de Gemeentewet. De voortgang van het afhandelen van het collegeprogramma is door middel van de Lange Termijn Agenda (LTA) inzichtelijk gemaakt voor de raad. Planningen en mijlpalen worden in de LTA bijgehouden.  

Vitale gemeenschappen van Cranendonck

Terug naar navigatie - Vitale gemeenschappen van Cranendonck

In vitale gemeenschappen nemen inwoners mede het heft in handen als het gaat om de toekomst van hun kern. Dit vraagt om een andere rolverdeling tussen gemeenschap en overheid. De draagkracht van de kernen bepaalt deels hoe de samenwerking tussen gemeente en gemeenschap eruitziet. Beide partijen staan voor de uitdaging om de komende jaren deze rollen met elkaar te definiëren en hierin te groeien. Daarnaast dienen ze voortdurend te werken aan de ontwikkeling van hun onderlinge relatie.

De rol van de gemeenschap zal ook  groeien doordat het voor de gemeente steeds lastiger is om (zorg)taken op zich te nemen. Door aanhoudende financiële krapte en vergrijzing komen deze taken steeds nadrukkelijk op de schouders van inwoners terecht. Daarom is het nodig dat de gemeente inzet op een preventieve aanpak, maar ook dat inwoners elkaar helpen en een hulpnetwerk voor elkaar vormen. De in iedere kern aanwezige ontmoetingsplaats is een ankerpunt voor dit netwerk.

Wat gaan we ervoor doen?

3 Product Openbare orde

Wat wil de raad bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wil de raad bereiken?

Een veilige en leefbare gemeente Cranendonck.

Terug naar navigatie - Een veilige en leefbare gemeente Cranendonck.

Met nadrukkelijke aandacht voor ondermijning, veiligheid van de leefomgeving en de overlast van de COA-locatie streeft de gemeente Cranendonck naar een veilige en leefbare gemeente waarbij criminaliteit zoveel mogelijk wordt beperkt. Naleving van wet- en regelgeving en de handhaving hierop is de norm . Aan de hand van ons integraal veiligheidsplan, VTH-uitvoeringsbeleid en de daaronder hangende uitvoeringsplannen vullen wij dit in.

Wat gaan we ervoor doen?

4 Product Burgerdiensten

Wat wil de raad bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wil de raad bereiken?

In Cranendonck hebben we een goede uitvoering van haar wettelijke taken aangaande de verlening van Burgerdiensten en de Basisregistratie van Personen.

Terug naar navigatie - In Cranendonck hebben we een goede uitvoering van haar wettelijke taken aangaande de verlening van Burgerdiensten en de Basisregistratie van Personen.

Van gemeenten wordt steeds meer inzet verwacht in het voorkomen van identiteitsfraude, het voorkomen van adresgerelateerde fraude en ondermijning. De Basisregistratie Personen ligt hieraan ten grondslag. Daarnaast draagt de gemeente zorg voor kwalitatief hoogwaardige en betrouwbare gegevens die voldoen aan de wettelijke eisen en verplichtingen. De bestandscontrolemodule (BCM) van de RvIG brengt de afwijkingen  in beeld. Gemeenten ontvangen deze afwijkingen eenmaal per maand in de Kwaliteitsmonitor (KWM) en verwerken deze gegevens.  Voldoende formatie met de juiste competenties bij Burgerdiensten/KCC is hiervoor een randvoorwaarde. 

Wat gaan we ervoor doen?

5 Product Algemene dekking

Wat wil de raad bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wil de raad bereiken?

Een gezond financieel beleid dat past bij de gedeelde ambities en terughoudend met de verhoging van de gemeentelijke belastingen.

Terug naar navigatie - Een gezond financieel beleid dat past bij de gedeelde ambities en terughoudend met de verhoging van de gemeentelijke belastingen.

We zijn terughoudend met structurele lasten door waar mogelijk uitvoering zowel inhoudelijk als financieel in 2025 op meerwaarde te beoordelen voordat nieuw beleid voor structurele verwerking in aanmerking komt. 

 

Wat gaan we ervoor doen?

6 Product Bedrijfsvoering

Wat wil de raad bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wil de raad bereiken?

Integratie Facilitaire dienstverlening

Terug naar navigatie - Integratie Facilitaire dienstverlening

Zowel Facilitair als het Bestuurssecretariaat zijn per 1-1-2024 vanuit de GRSA2 overgegaan naar gemeente Cranendonck. Organisatorisch zijn beide onderdelen ondergebracht bij Team Dienstverlening. Een plan van aanpak, bestaande uit een onderdeel "Financieel en HR" , alsmede een onderdeel "Uitvoeringsplan" m.b.t.  Facilitair is gemaakt. Dit zodat transparant en duidelijk is op welke wijze dit organisatieonderdeel geïmplementeerd is binnen gemeente Cranendonck.

Organisatieontwikkeling

Terug naar navigatie - Organisatieontwikkeling

Organisatieontwikkeling is een continue proces, waarbij verschillende fasen doorlopen worden. In eerste instantie bouwen we aan het fundament, de basis op orde. Vervolgens zal, in deze snel veranderende omgeving, continue onderhoud en actualisatie plaats moeten vinden. In de afgelopen jaren zijn we, vanuit een programmastructuur, bezig geweest met het bouwen aan het fundament. Alhoewel het fundament nog niet klaar is, hebben deze jaren wel veel inzicht gegeven is wat er nodig is. 2025 zal in het teken staan van verder bouwen aan het fundament en borging van de organisatieontwikkeling in de bestaande structuren van de organisatie.

Naast deze borging van organisatieontwikkeling zelf, hebben de thema's 'positie op de arbeidsmarkt' en 'goed werkgeverschap' een hoge prioriteit in 2025.

Wat gaan we ervoor doen?

Verbetering van de gemeentelijke Dienstverlening

Terug naar navigatie - Verbetering van de gemeentelijke Dienstverlening

De focus ligt op een goede bereikbaarheid en snelle reactietijd. Onze communicatie met inwoners en informatie naar inwoners is duidelijk en begrijpelijk. 

Wat gaan we ervoor doen?

Relatie met verbonden partijen programma Bestuur + Algemene dekkingsmiddelen

Relatie met verbonden partijen programma Bestuur + Algemene dekkingsmiddelen

Terug naar navigatie - Relatie met verbonden partijen programma Bestuur + Algemene dekkingsmiddelen

In overeenstemming met de vernieuwde BBV-richtlijnen is in elk programma beknopte informatie weergegeven over de verbonden partijen die hiermee een relatie hebben. Voor dit programma zijn dat de onderstaande verbonden partijen. Meer gedetailleerde informatie over deze partijen is nog steeds terug te vinden in de betreffende paragraaf.

A2-samenwerking

Doel: De gemeenten Cranendonck, Heeze-Leende en Valkenswaard zijn de onderlinge samenwerking aangegaan vanuit de overtuiging dat dit de individuele bestuurskracht en identiteit van de afzonderlijke gemeenten versterkt. Het behoud van kwaliteit, het borgen van de continuïteit, het verbeteren van de dienstverlening, het verminderen van de kwetsbaarheid en (op termijn) efficiencyvoordelen zijn voor alle gemeenten belangrijke motieven om een nieuwe stap in de samenwerking te zetten.

Financiële informatie: (x €1.000,-)

  2023 2024 2025 2026 2027 2028
Gemeentelijke bijdrage begroting 2025-2028 5.830 6.691 7.251 7.203 7.148 7.147
Bestuursrapportage 2024 GRSa2   415 123 112 112 112
Plaats- en tijd onafhankelijk werken   46 109 -5 -5 -5

Veiligheidsregio Brabant Zuidoost

Doel: De veiligheidsregio Brabant Zuidoost (VRBZO) behartigt de belangen van de gemeenten in het samenwerkingsgebied op de terreinen van:

  • Brandweerzorg
  • Ambulancezorg
  • Geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen Rampenbestrijding en crisisbeheersing
  • Gemeenschappelijke meldkamer

De VRBZO is een regionaal samenwerkingsverband van de gemeenten Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen c.a., Oirschot, Reusel de Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre. De veiligheidsregio’s in Nederland nemen beslissingen ten aanzien van de voorbereiding op en de bestrijding van zware ongevallen, branden, rampen en crises.

Financiële informatie: (x €1.000,-)

  2023 2024 2025 2026 2027 2028
Gemeentelijke bijdrage 1.283 1.330 1.396 1.396 1.396 1.396

Beleidsindicatoren programma Bestuur + Algemene dekkingsmiddelen

Beleidsindicatoren programma Bestuur + Algemene dekkingsmiddelen

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren programma Bestuur + Algemene dekkingsmiddelen

Om de vergelijkbaarheid van gemeenten te verbeteren, zijn conform de vernieuwde BBV-richtlijnen een aantal beleidsindicatoren voor dit programma bepaald:

Naam indicator Eenheid Bron Jaar Cranendonck Nederland
Formatie Fte per 1.000 inwoners Eigen gegevens 2023 5,5 *
Bezetting Fte per 1.000 inwoners Eigen gegevens 2023 5,0 *
Apparaatskosten Kosten per inwoner

Eigen gegevens

2023 € 371 *
Externe inhuur Kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen Eigen gegevens 2023 24% *
Overhead % van totale lasten Eigen begroting 2025 14% *
Verwijzingen Halt Aantal per 10.000 jongeren Bureau Halt 2023 54,9 87
Winkeldiefstallen Aantal per 1.000 inwoners CBS 2023 5,3 2,5
Geweldsmisdrijven Aantal per 1.000 inwoners CBS 2023 7,7 4,3
Diefstallen uit woning Aantal per 1.000 inwoners CBS 2023 1,9 1,3
Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) Aantal per 1.000 inwoners CBS 2023 6,7 5,8
Gemiddelde WOZ waarde Duizend euro CBS 2024 € 372 € 379
Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden In Euro's COELO 2024 € 902,08 geen gegevens
Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden In Euro's COELO 2024 € 966,82 geen gegevens

Overzicht baten en lasten programma Bestuur + Algemene dekkingsmiddelen

Overzicht baten en lasten programma 5

Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten programma 5
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2023 Begroting 2024 na wijziging Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Lasten
5.1 Algemeen bestuur 581 872 730 708 695 695
5.2 Dagelijks bestuur 1.253 827 1.172 1.172 1.172 1.172
5.3 Openbare orde 3.842 5.380 3.558 3.417 2.818 2.818
5.4 Burgerdiensten/dienstverlening 1.486 1.682 1.638 1.663 1.663 1.658
5.5 Algemene dekking 1.359 523 -548 278 1.514 2.497
5.6 Bedrijfsvoering 301 1.441 1.780 2.016 2.577 2.595
5.7 Overhead 8.685 0 0 0 0 0
Totaal Lasten 17.508 10.725 8.328 9.253 10.438 11.435
Baten
5.2 Dagelijks bestuur 0 15 15 15 15 15
5.3 Openbare orde 1.570 2.763 868 867 315 315
5.4 Burgerdiensten/dienstverlening 261 408 467 487 509 509
5.5 Algemene dekking 48.170 51.452 53.496 52.160 53.543 54.486
5.6 Bedrijfsvoering 91 1.272 1.290 1.603 1.861 1.856
5.7 Overhead 10 0 0 0 0 0
Totaal Baten 50.102 55.910 56.136 55.132 56.242 57.180
Gerealiseerd saldo van baten en lasten 32.594 45.184 47.807 45.879 45.804 45.744
Stortingen
5.5 Algemene dekking 1.802 1.962 2.730 1.001 1.001 1.001
5.9 Mutaties reserves programma 5 2.595 2.311 177 177 177 177
Totaal Stortingen 4.397 4.273 2.907 1.178 1.178 1.178
Onttrekkingen
5.5 Algemene dekking 0 899 940 913 907 907
5.9 Mutaties reserves programma 5 3.386 3.290 789 466 92 92
Totaal Onttrekkingen 3.386 4.188 1.729 1.379 999 999
Mutaties reserves -1.011 -85 -1.178 201 -179 -179