Programma 6: Overhead

Missie

Terug naar navigatie - Missie

Door de herziening van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) is dit programma vanaf de begroting 2017 opgenomen. Door deze herziening worden de overheadkosten vanaf 2017 verantwoord op een taakveld “Overhead”. Hierdoor wordt direct zichtbaar wat de overheadskosten van de gemeente zijn. De kenmerken van dit programma zijn anders dan in de andere programma’s; om die reden wijkt de indeling ook af.

Doelstelling van het programma Overhead is om de raad op eenvoudige wijze meer inzicht te geven in de totale kosten van de overhead van de gehele organisatie en de raad ook meer zeggenschap over die kosten te geven. Om dit te kunnen vaststellen, wordt een definitie van het begrip overhead geïntroduceerd, waarbij we gebruik maken van de definities uit ‘vensters voor bedrijfsvoering’.

De definitie van overhead luidt: alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. De definitie maakt het mogelijk een aantal kosten rechtstreeks toe te rekenen. Hieronder een samenvatting van wat onder overhead valt:

  1. Leidinggevenden primaire proces
  2. Financiën, toezicht en controle op eigen organisatie
  3. Personeel en organisatie
  4. Inkoop
  5. Communicatie
  6. Juridische zaken
  7. Bestuursondersteuning
  8. Informatie en automatisering
  9. Facilitaire zaken en huisvesting
  10. DIV (Documentatie en Informatie Voorziening)
  11. Managementondersteuning primaire proces

De overhead voor Cranendonck bedraagt voor 2025 ruim € 10,3 miljoen. Dit betekent een opslag per productief uur van € 58,7, Ten opzichte van de primaire begroting van vorig jaar is de overhead € 1,1 miljoen hoger. Dit wordt met name veroorzaakt doordat de bijdrage in de bedrijfsvoering aan de GRSA2 hoger is en invoering van een reiskostenvergoeding woon-werk.

De overhead voor Cranendonck is in onderstaande tabel gespecificeerd.

Omschrijving Bedrag
x 1.000
Directie/leidinggevende en overig niet toe te rekenen aan producten in het primair proces (incl. OR) 1.746
Communicatie 168
Personeel & organisatie/HRM 844
Gemeentewerf/tractie 408
Facilitaire zaken/huisvesting 704
Ondersteuning 462
A2 samenwerking (exclusief W&I) 5.738
Dienstverleningsconcept 250
Organisatieontwikkeling 0
Totaal overhead 10.319

De gegevens van de doorbelasting van de uren actualiseren we jaarlijks. De geactualiseerde urentoerekening is verwerkt in begroting 2025.

Het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) schrijft voor dat de overhead op een apart taakveld moet worden verantwoord en dat de doorberekende uren worden toegerekend exclusief overhead. Het taakveld overhead wordt apart zichtbaar gemaakt en niet meer verdeeld over de verschillende programma’s. Door het centraal begroten van kosten van overhead gebeurt het berekenen van de overhead in de “tarieven” daarom extracomptabel.

Overzicht baten en lasten programma Overhead

Overzicht baten en lasten programma 6

Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten programma 6
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2023 Begroting 2024 na wijziging Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Lasten
6.1 Overhead 0 9.548 10.299 10.139 9.996 9.996
Baten
6.1 Overhead 0 0 0 0 0 0
Gerealiseerd saldo van baten en lasten 0 -9.548 -10.299 -10.139 -9.996 -9.996