In december 2024 wordt het nieuwe Masterplan Verkeer aangeboden aan de raad. Dit moet het beleidskader vormen op het gebied van verkeer en vervoer voor de periode tot 2040. Aansluitend op het Masterplan wordt een Uitvoeringsprogramma opgesteld. Dit komt pas in de eerste helft van 2025 gereed. Om hier niet teveel op vooruit te lopen is voor 2025 slechts een beperkt Uitvoeringsprogramma opgesteld. Dit bestaat met name uit een aantal reguliere projecten en een nieuw project, namelijk het opstellen van een nieuwe parkeerbeleid. Voor de rest maken we in 2025 vooral een aantal projecten af die nog doorlopen vanuit eerdere jaren.

In het Uitvoeringsprogramma 2025 zijn de volgende projecten opgenomen:

  • A2 problematiek (50.000)
  • Bereikbaarheidsagenda (60.000)
  • Doorberekening kosten (50.000)
  • Verkeersveiligheid algemeen (25.000)
  • Sturing vrachtverkeer en uitvoering motie 611 (75.000)
  • Opstellen parkeerbeleid (35.000)

A2 problematiek:

Als Cranendonck werken we samen met de gemeenten Heeze-Leende, Waalre, Valkenswaard, Nederweert en Weert in het Platform A2.  Vanuit het Platform werken we samen aan projecten die een verbetering brengen op de verbinding A2 Weert - Eindhoven. Projecten waar aan gewerkt wordt is onder meer de doorfietsroute Weert - Eindhoven, bus op de vluchtstrook, uitbouwen HUB Maarheeze en een lobbytraject voor aanpak A2 problematiek.

Bereikbaarheidsagenda:

In het UVV reserveren we gelden voor de bereikbaarheidsagenda waar we onderdeel van zijn vanuit de regio.

Doorberekening kosten:

De personeelskosten om uitvoering te geven aan het UVV bedragen 50.000.

Verkeersveiligheid algemeen:

Ook in 2025 reserveren we middelen om zaken op het gebied van verkeersveiligheid op te kunnen pakken. We reserveren hiervoor 25.000.

Opstellen parkeerbeleid:

In 2025 stellen we een nieuw parkeerbeleid op waarbij we rekening houden met de huidige mobiliteitstransitie. Op dit moment beschikt de gemeente Cranendonck niet over een eigen specifiek parkeerbeleid.