Van oude stijl WMO naar nieuwe stijl 

De term "van oude stijl WMO naar nieuwe stijl" verwijst naar de overgang van de oorspronkelijke Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) naar het programma Welzijn Nieuwe Stijl en de daaropvolgende Wmo 2015, waarbij de focus verschoof van het compenseren van gebreken naar het versterken van zelfredzaamheid en participatie binnen de eigen sociale omgeving. Dit vraagt om verdiepende gesprekken met de inwoner. In die gesprekken wordt duidelijk wat de inwoner nodig heeft om te kunnen participeren en hoe de inwoner dat kan gaan bereiken. Dus we stimuleren bewustwording en daarmee eigen kracht. Wat kan een inwoner zelf, waar heeft de inwoner hulp bij nodig van zijn of haar omgeving of van de gemeente. 

In het zogenoemde keukentafelgesprek wordt uitgediept wat de echte vraag is achter de oplossing waarmee de inwoner zich meestal meldt. Draagkracht en draaglast, het eigen netwerk en de beschikbare algemene voorzieningen worden doorgenomen, zodat duidelijk wordt of/welke vraag voor de gemeente er ligt en voor wie. Deze wordt getoetst aan het wettelijk kader. Waar nodig wordt intern geschakeld met andere afdelingen (zoals W&I en Beleid) om interne samenwerking te organiseren. 

Doordat de organisatie is meegegaan in deze ontwikkelingen zonder daarop de formatie aansluitend te maken, hebben we nu te maken met uitvoeringskrapte.  

Daarnaast zien we een toenemende assertiviteit van onze inwoners die niet vanzelfsprekend accepteren dat het besluit vanuit de WMO het best passend is. Daarom zien wij dat we steeds vaker meer tijd nodig hebben om tot afronding te komen van een hulpvraag. 

Door te investeren in extra formatie die aansluit bij de werkwijze “nieuwe stijl”, voorkomen we langere wachtlijsten, die zelfs de wettelijke termijn overschrijden, en het risico dat de situatie van de hulp vragende inwoner verslechtert.  

Urgentie: De raad spreekt herhaaldelijk uit dat het spoedig oppakken van hulpvragen hoge prioriteit kent. Om dit mogelijk te maken hebben we de gevraagde extra formatie nodig. Zonder deze extra formatie (2fte) blijven we werken met (lange) wachtlijsten omdat we de vraag niet aankunnen.